30.12.2015

יותר ויותר - כניסת שווקים שונים לישראל לאורך השנים

פיתוח כלכלי מואץ שהחל בשנות ה-90 של המאה שעברה הביא לכניסת שווקים שונים וחדשים לישראל. אפשר לראות את הדוגמאות הטובות ביותר לכך בתחום המזון, האופנה, הטכנולוגיה והרכב. מה המשמעות של זה עבור הצרכנים והאם זה חוסך לנו כסף? הנה כל התשובות

ישראל היא מדינה שמתפתחת במהירות. תפיסה כלכלית שמרנית ליוותה את המשק בשנותיו הראשונות, אך מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת החלה ישראל לעמוד בשורה אחת עם המדינות המפותחות בעולם. הסיבה לכך היא פיתוח כלכלי מואץ ויוזמות שמטרתן להביא גם חברות ותאגידים בינלאומיים לארץ הקודש. המגמה הצליחה וכיום ניתן לזהות לפחות ארבעה שווקים שונים שהשיגו דריסת רגל משמעותית.

מזון, אופנה, טכנולוגיה ורכב - שימו לב לחברות שמסביבכם

הדוגמאות בתחום המזון הן הברורות ביותר, כי כמעט בכל פינת רחוב יש מקדונלדס. זו חברה אמריקאית עם מאות סניפים ברחבי העולם וביטוי לא פחות בולט בישראל. מקדונלדס השכילה להתאים את התפריט לטעם הישראלי, להתפשר בחלק מהמקומות על שיקולי הכשרות וגם להציע מחירים אטרקטיביים ביחס למטבח המסורתי. סניפי מקדונלדס הם כיום בילוי משפחתי מקובל וחלק בלתי נפרד מכל מרכז קניות.

בתחום האופנה החידושים התחילו כבר לפני עשרות שנים, אך רק לאחרונה הם זכו לכותרות. כניסת HM לארץ לוותה בקמפיין תקשורתי אדיר, בתור של שעות בקניון עזריאלי ובהתרגשות רבתי. החברה התגברה במהירות על קשיי הקליטה ואפילו לא נדרשה לבצע יותר מדי התאמות בקטלוג הבגדים.

מי שעוקב אחר מדורים כלכליים בעיתונות היומית יכול לזהות את כניסת השווקים השונים לישראל לאורך השנים גם בתחום הטכנולוגיה. Google ו-Apple נכנסו לרשימה היוקרתית שכוללת את אי-ביי, מייקרוסופט ואינטל וסביר להניח שהיד עוד נטויה.

מלבד האמור לעיל, צרכנים בישראל מרגישים ברמה היום יומית את כניסת השווקים גם בתחום הרכב. יש הרבה יותר יצרניות סיניות שמציעות דגמים מובילים של רכבים למכירה או השכרה. היצרניות ממזרח אסיה מתחרות עם חברות אמריקאיות ואירופאיות, תורמות לירידת מחירים והופכות את האפשרות לקניית רכב חדש לאופציה לגיטימית גם עבור בעלי תקציב מוגבל.

השפעת השווקים על החברה והתרבות

סביר להניח שכניסת השווקים החדשים לישראל לא תעצור בשנים הקרובות, אלא אפילו תגדל. ההשפעה של השווקים על החברה והתרבות לא ברורה לחלוטין. מצד אחד, קשה לדמיין את ישראל בין מקדונלדס, HM או יצרניות רכב סיניות. מצד שני, יש לא מעט תאגידים בינלאומיים שתופסים את מקומם של העסקים הקטנים.
הפיתוח הכלכלי בישראל אמור לסייע לרמת החיים של התושבים. חברות בינלאומיות מייצרות מקום עבודה, הן הופכות את ישראל ליעד תיירותי מוביל והן משלמות גם לא מעט מיסים. בשורה התחתונה, ישראל היא רק בורג קטן במערכת כלכלית גלובאלית בינלאומית ולכן אין סיבה להיבהל מהשינויים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה